Hva er forskjellen på gode og dårlige nettsider? Den ene kan gi et selskap nok av leads og oppdrag, mens motsetningen kan få kunder til å velge andre leverandører. I denne artikkelen ser vi i korte trekk på hvordan man kan forbedre egne sider, når det muligens er på tide å oppgradere, og hva man kan forvente av resultater.

 

 

Måle for å nå målet

Hvor vellykket en nettside er kan til dels måles kvalitativt ved rangering av opplevelsen, designet, hvor oversiktlig siden er osv., men hovedmålet på hvor god en nettside er vil være de resultatene som kan tallfeste fra brukernes besøk. Det finnes et hav av verktøy man kan bruke for å måle forskjellige web-KPI’er, hvorav Google Analytics er den klart mest populære.

 

Google Analytics hjelper deg med å måle alle mulige data om dine besøkende, og hvordan de interagerer med din nettside.

 

 

Analyse av brukerbesøk er essensielt for å forstå hvordan dine brukere oppfatter og interagerer med dine nettsider. Dersom man ikke allerede utfører slik analyse anbefaler vi at man begynner med det så raskt som mulig.

 

Hva skal man så legge til grunn for analysene, og hva er det viktigste å være klar over? I en undersøkelse utført av Databox i 2019 viste det seg at tid på nettsiden, antall returnerende brukere og bounce rate var de viktigste KPI-ene for et utvalg markedsføringsteam. Vi anbefaler å holde scopet av KPI-er lavt, og foreslår disse 3 som et generelt utgangspunkt.

 

 

 

Hvordan forbedre egne nettsider

Det er utrolig mange måter de fleste nettsider kan forbedres. Det viktigste er dog at man har kontroll på det essensielle, de tingene som gjør at nettsidene dynamiske og behagelige for brukerne. Under gir vi noen korte forslag på viktige momenter:

 

  1. Design din nettside mobile first. Dette gir en god brukeropplevelse uavhengig av plattform.

  2. Bruk kjente designtemplater, for eksempel Googles material. Dette gjør det enkelt for brukerne å orientere seg, og gir et profesjonelt inntrykk.

  3. Less is (most often) more. Overfyllte nettsider er svært vanskelig å bruke, og gir dårlige brukeropplevelser.

  4. Vær ikke redd for å være kreativ. Å lage en stoppeffekt er veldig viktig, samtidig som informasjon må komme enkelt frem der det er påkrevd.

  5. Sikre at nettsiden konverterer trafikken til innkommende leads og kundekontakt.

 

 

 

Når er det på tide å oppgradere?

Dersom dine nettsider føles gamle og utdaterte er det innlysende svaret at det kan være på tide å investere i en ny løsning. Menneskers persepsjon evaluerer konstant sine omgivelser, og dersom et selskap ikke fremstår visuelt overbevisende på internett er mulighetene store for at man går glipp av potensielle kunder.

 

Det kan også være på tide å oppgradere dersom din nåværende nettside ikke generer den trafikken eller antall leads som man ønsker. Dersom man sammenligner egne nettsider med erfaringstall fra sammenlignbare bransjer, vil man raskt se hvordan sidene presterer. Vi gjør uforpliktende analyser for våre kunder for å hjelpe de med sine beslutningsgrunnlag.

 

 

 

Return on investment

Hva får man så igjen for å investere i egne nettsider? Det er som regel meget hyggelig avkastning knyttet til investering i egne nettsider.  Det skyldes i all hovedsak at det ikke er mange ekstra kunder som skal konverteres gjennom den nye siden før man har fått tilbake det man investert, og dersom man har en ineffektiv side pr. i dag er det som regel et stort forbedringspotensial.

 

I et anonymisert eksempel fra et av våre case hadde selskapet en gjennomsnittlig inntjening på ca. 5 000,- pr. salg. I løpet av et år fikk de med sine gamle nettsider ca. 70 salg pr. år. Med en heving av antall salg som kom fra nettsiden med 40 % til 98 salg i løpet av det neste året, var kostnaden på ca. 50 000,- tilbakebetalt på under et kvartal.

 

 

Her i TIGNE jobber vi aktivt med å gi våre kunder det beste webverktøyet mulig. Les mer om våre Webdesign her.