SEO står for Search Engine Optimalisation, eller søkemotoroptimalisering på Norsk. Det handler om å optimalisere nettsider slik at søkemotorer enklere finner frem, forstår hva slags side det er, og derav gir din side en høyere plassering når et spesifikt søk gjøres.

 

 

Aktuelle søkemotorer

Ikke overraskende er det Google som dominerer blant søkemotorene med en markedsandel på ca. 96 %. I Norge i 2020. Bing og Yahoo følger så med under 3 %, og øvrige aktører har de resterende 1 %. Derfor er det i all hovedsak Google man burde innrette sitt arbeid mot.

 

https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/norway/#yearly-2020-2020-bar

 

 

Plassering

Dersom linken til din side kommer blir plassert mot toppen for et gitt søkeord, er det naturlig nok mye større mulighet for at en potensiell kunde trykker på din link, og ikke andres. Hvor mange ganger har du selv for eksempel bladd deg til side 2, for ikke å snakke om side 3 og 4 på google? Søkemotoroptimalisering handler derfor om å få din side høyest mulig i køen av andre som ønsker akkurat det samme.

 

Betalt plassering

Det er også mulig å betale for å bli rangert som en av topp 3 for ønskede søkeord. Dette gjøres gjennom Googles tjeneste Ads. Det betyr at man i praksis kan betale seg forbi køen, akkurat som på et utested, og hvor fort man kommer inn avhenger av hvor mye man ønsker å betale. Dette er et eget tema som du kan lese mer om i vår artikkel rundt dette.

 

 

 

Hvordan fungerer søkemotoren?

 

Søkemotorene bruker såkalte «crawlere» eller «spidere» for å finne og gå gjennom nettsider. Dette er ikke annet enn automatiserte roboter som støvsuger internett etter innhold, og rangerer dette ut fra utvalgte kriterier. Dette kalles «indeksering» av nettsider og  gjøres med jevne mellomrom for å også få med seg nyheter og oppdateringer på sidene. Dersom en nettside rangerer godt ut fra kriteriene, vil Google vise frem linken til denne siden høyere enn andre sier.

 

Det finnes svært mange forskjellige kriterier som søkemotorene bruker for å rangere sider, og mange av de er ikke offentlig kjent. Dette er fordi Google i all hovedsak ikke ønsker at alle skal vite nøyaktig hvordan deres rangering foregår, fordi det da ville vært enkelt å både utnytte og misbruke dette. Allikevel er det en del informasjon som er opplyst om hva som gjør en side «god» i Googles øyne.

 

Overordnet struktur

Søkemotorene er opptatt av at nettsider er strukturert på en oversiktlig og logisk måte. Dette gjelder blant annet hvordan navigasjonen er utformet, hvordan hierarkiet av undersider er strukturert og hvilke semantikk linkene følger.

 

For å sikre at man rangerer godt på dette kriteriet anbefaler vi at man planlegger godt, tegner opp en oversikt og setter en struktur før man begynner å designe resten av nettsiden. Det vil sikre en god brukeropplevelse, og ikke minst en høy rangering blant søkemotorene.   

 

Layout og design

En oversiktlig layout og godt design er et grunnleggende kriterium for rangeringen. Sider som er lette å navigere, presentere informasjon tydelig, og følger vanlig normer for design foretrekkes. Det er viktig at man i oppsettet av siden bruker riktige «HTML tagger» ol., og strukturerer innholdet på en måte som er logisk fra et programmeringssynspunkt.

 

Farger og skriftstørrelse er også viktig, siden robotene også vurderer hvor enkelt det er å lese teksten som står skrevet. Om man da for eksempel har grå tekst på hvit bakgrunn vil man få en dårlig score på dette.

 

 

Mobilvennlig

For å vise frem best mulige resultater for sine brukere, er det veldig viktig for søkemotoren at nettsiden er såkalt «mobilvennlig». Det vil si at den fungerer like godt på mobiler og nettbrett som på en pc. Dette krever forskjellige design og tilpasninger for de ulike enhetene.

 

Bransjestandarden er å designe nettsider såkalt «mobile first». Det vil si at man tar utgangspunkt i å tilpasse sidene til mobil, og gjør så justeringer for å få innholdet til å fungere på større skjermer. Dette har flere fordeler, blant annet at dersom noe går galt så vil mobilvisningen som fungerer på alle plattformer være utgangspunktet.

 

Det er essensielt å ha en mobilvennlig side for å rangere godt hos søkemotorene, og dersom man ikke har dette per i dag er det et naturlig første steg i å forbedre nettsidene.

 

Metadata

Hva betyr meta? Det kan enklest forklares som noe som refererer til seg selv. Metadata blir derfor data som handler om data. Vi bruker metadata til å beskrive hva slags data som en nettside inneholder. For eksempel kan vi lage en nettside for en bruktbilforhandler. Dataene blir her innholdet på siden, det vil si biler til salgs, informasjon om forhandleren osv. Metadataene vil være en informasjonstekst som forklarer for søkemotoren at dette er «En nettside som driver med bruktbilsalg, og er lokalisert der og der» osv.

 

Hvorfor er dette viktig hva gjelder SEO? Søkemotorene bruker denne metainformasjonen til å innhente og lagre nettsider med presist og effektivt. Man forteller robotene direkte hva som er tilgjengelig på denne siden, og hva den handler om. Dette liker søkemotorene siden de da kan vise frem mer aktuelt innhold for hvert søk.

 

Metadata kan lages for alt fra hver enkelt underside på en nettside, til bilder, videoer ol. For å få mest mulig ut av nettsidene er det utrolig viktig at dette gjøres helt fra man begynner å designe en side.

 

Utover disse overordnede kriteriene er det også mange øvrige forhold som er viktige for å rangere godt i søkemotorene. Kontakt oss gjerne for konkrete tips for din bedrift.

 

Hva er SEO verdt?

 

Rangering i søkemotorer er vel og bra, men hva er det egentlig verdt? Om vi legger til grunn tall fra Sistrix, som har analysert flere milliarder søkeresultat, ser vi av grafene under hvor mange av linkene som klikkes på for hvert søk hos Google. Denne undersøkelsen gjelder såkalt organiske søkeresultat, altså ekskludert betalte plasseringer som omtalt lenger ovenfor.

Antall linker som ble klikket, basert på flere milliarder med søkeresultat på Google. Kilde: Sistrix.  

 

Eksempel

Bilforhandleren «johansbruktbil.no» har en snitt fortjeneste pr. salg på ca. 15 000,- kr. Fra deres nettside vet de at ca. 2 % av de som klikker inn på hjemmesiden deres kjøper en bruktbil. Per i dag er de rangert som nr. 7 under søkeordet «bruktbil» hos google.  Dette søkeordet har ca. 20 000 søk pr. år.

 

Dersom 20 000 søk blir gjennomført, og «johansbruktbil.no» får 4 % av disse klikkene (rangering nr. 7, ref. graf over), vil det gi 800 besøkende på nettsiden fra dette søkeordet. Av disse 800 besøkende kjøper altså ca. 2 % en bil. Det vil si at de får 16 salg som gir 240 000,- kr i direkte fortjeneste fra søkeordet «bruktbil».

 

20 000 * 4% = 800 besøkende * 2% = 16 salg * 15 000,- = 240 000,- i fortjeneste.

 

«Johan» investerer 50 000,- i SEO for sine nettsider, og rangeres nå som nr. 2 under samme søkeordet. Det gir nå en fortjeneste på:

 

20 000 * 15,7% = 3 140 besøkende * 2% =  63 salg * 15 000,- = 945 000,- i fortjeneste.

 

Netto økt fortjeneste blir altså: 945 000 – 240 000 – 50 000 = 655 000,-.

 

 

Selv om dette kun er et eksempel, er investeringer i søkemotoroptimalisering som regel lønnsomt for de fleste. Vi hjelper klienter med både eksisterende nettsider, og de som ønsker en ny løsning med SEO, slik at de kan lykkes med sine mål.